Het eerste consult

In het eerste consult nemen wij ruim de tijd om uw klachten te analyseren. We beginnen met een uitgebreide anamnese (medisch interview). Uw medische voorgeschiedenis wordt doorgenomen. U krijgt vragen over waar u de pijn voelt, wanneer, wat de pijn doet verergeren en verminderen, wat u er tot nu toe zelf aan gedaan heeft, of u andere therapieën gevolgd heeft en of die geholpen hebben. Ook uw beperkingen in werk, sport en huishoudelijke activiteiten kunnen van belang zijn.

Het lichamelijk onderzoek

Na de anamnese volgt het lichamelijk onderzoek. Afhankelijk van uw klacht verrichten wij het normale neurologische en/of orthopedische onderzoek. Aanvullend verrichten wij het orthomanuele onderzoek. Hierbij brengen wij de stand van het bekken en de gehele wervelkolom in kaart. Wij beoordelen altijd de gehele wervelkolom, omdat uw klachten veroorzaakt kunnen worden door standafwijkingen elders in uw lichaam.

Deze afwijkingen moeten gecorrigeerd worden omdat anders de klacht in stand gehouden wordt. Zo kunnen uw pijnklachten in de heupregio veroorzaakt worden door standafwijkingen van de rugwervels en kunnen uw schouderklachten in stand gehouden worden door een scheef bekken.

Indien u alleen pijnklachten in uw arm (schouder, elleboog of pols) of uw been (heup, knie of enkel) heeft, dan onderzoeken we ook uw gehele wervelkolom. Daarna beoordelen we de stand van de betreffende gewrichten waar u last van heeft.

Na het lichamelijk onderzoek bespreken we met u de bevindingen en gaan vervolgens in dezelfde sessie over tot de eerste behandeling.

De eerste behandeling

De eerste behandeling bij een bekkenscheefstand is relatief kort (zie video). Met korte gerichte duwtjes op de wervelkolom maken we een start met de correctie van de standafwijkingen. De reactie op de eerste behandeling varieert van vrijwel geen klachten tot soms vrij stevige napijn, vermoeidheid of een emotionele reactie. Meestal duurt dit slechts één of twee dagen.

Wij kunnen vooraf niet voorspellen hoe u op de behandeling gaat reageren.

Openingstijden

We hebben variërende openingstijden. We zijn op werkdagen telefonisch te bereiken van 09.00 uur tot 13.00 uur. Buiten die tijden kunt u een boodschap achter laten op ons antwoordapparaat. We bellen u dan zo spoedig mogelijk terug.

Praktijk
Spineclinic